Het antwoord op de vraag wat de waarde van een verzekeraar is, is lastiger en hangt af van aan wie je de vraagt stelt: polishouder, aandeelhouder, werknemer, toezichthouder of ‘de maatschappij’. De één kijkt vooral naar toekomstige dividenden, de ander naar de zekerheid van de toekomstige uitkering of dekking, de volgende naar hoe ‘groen’ de beleggingen zijn. Kortom, elke stakeholder zal op die vraag een ander antwoord geven.
Het betekent ook dat een verzekeraar stakeholders moet informeren over de waarde die de verzekeraar voor deze groep brengt en het jaarverslag is daar de aangewezen plek voor. Elk jaarverslag begint met een samenvatting, met daarin een overzicht van de belangrijkste Key Performance Indicators (KPI’s) van zowel financiële zaken (bijvoorbeeld het operationeel resultaat) als niet-financiële zaken (bijvoorbeeld klanttevredenheid) en geeft weer wat een verzekeraar belangrijk vindt voor haar ‘waarde’, voor haar stakeholders.
Steeds luider klinkt de roep in de maatschappij om verder te kijken dan aandeelhouderswaarde.
Met een aantal collega’s deed ik recent onderzoek naar KPI’s van Nederlandse verzekeraars in jaarverslagen. Een onverwachte conclusie was dat deze de afgelopen jaren maar weinig veranderd zijn, duurzaamheids-KPI’s uitgezonderd. Dat lijkt misschien logisch voor een sector die al honderden jaren bestaat en een focus heeft op de lange termijn, maar er zijn sterke ontwikkelingen op financieel en niet-financieel gebied die forse impact hebben op de sturing en waardering van verzekeraars.
Dit jaar is namelijk een nieuwe verslagleggingsstandaard ingevoerd: IFRS17. Grote verzekeraars hebben vele jaren en vele miljoenen euro’s besteed om dit stelsel te implementeren. Nu het zo ver is, is het maar de vraag hoeveel IFRS17 toevoegt aan de bestaande set financiële KPIs. Voor veel verzekeraars blijft Solvency II immers belangrijker, en IFRS17 geeft aan verzekeraars veel keuzevrijheid waardoor het moeilijk is om de appels van de ene verzekeraar te vergelijken met de peren van de andere verzekeraar. Feit is wel dat er nieuwe informatie beschikbaar komt die voor stakeholders relevant is, bijvoorbeeld ten aanzien van de waarde van nieuwe producten.
Ook op niet-financieel gebied speelt er veel. Dat de discussie over duurzaamheid grote gevolgen heeft voor verzekeraars is bekend. Maar er speelt meer. Steeds luider klinkt de roep in de maatschappij om verder te kijken dan aandeelhouderswaarde. Wat is de rol van een verzekeraar in de maatschappij, en hoe draagt een verzekeraar bij aan het verbeteren daarvan? Het zichtbaar maken vraagt ook andere KPI’s.
Door deze ontwikkelingen moeten verzekeraars anders gaan sturen en communiceren om rekening te blijven houden met de ‘waarde’ voor alle stakeholders. Mijn voorspelling is dat de KPI’s in de jaarverslagen van verzekeraars er over een paar jaar heel anders uit zien. We gaan zien wat deze voorspelling waard is…
Deze blog is op persoonlijke titel geschreven.