Inmiddels is dit doorontwikkeld tot een end-to-end technologieplatform en staat MRM bij veel bedrijven binnen de financiële sector hoog op de agenda. Zo zie je maar weer hoe belangrijk het is om vooruit te kijken en voorop te lopen!
Vandaag reis ik terug vanuit een European Innovation Event dat ik moest organiseren in Berlijn, dé startup stad van Europa. Dat de (financiële)wereld door alle technologische ontwikkelingen in een transitiefase zit en dient te veranderen, is geen vraag meer maar een feit. FinTechs, InsurTechs en andere startups springen hierop in en bieden innovatieve producten en oplossingen aan. Hoe gaan grote bedrijven met deze grote transitie om? En, zijn zij in staat om mee te bewegen met concurrerende startups?
Niemand weet wat de rol van de actuaris over 10 jaar is.
Vele jongeren hebben de drive en wil om te innoveren en grote bedrijven mee te laten bewegen met de laatste trends en ontwikkeling. Zij bedenken ideeën en verzinnen (ad hoc) oplossingen binnen multinationals. Echter, door de grootte van het bedrijf, de soms wat logge structuur en het werken in de waan van de dag, is het verder ontwikkelen van ideeën soms niet even gemakkelijk of simpelweg onmogelijk. De vraag aan mij was, hoe hiermee om te gaan?
Al snel ontstond het idee: wij gaan een Dragons’ Den[1] organiseren!! Meer dan 200 ideeën werden ingediend, waar zeven teams uit werden geselecteerd. Zo reisde ik samen met deze creatieve, enthousiaste en innoverende mensen naar Berlijn en werkten wij een week lang aan hun geweldige ideeën.
Raad eens? Meer dan 30% van de geselecteerde winnaars waren actuarissen! Dit laat wat mij betreft zien dat wij niet alleen meegaan in de snel veranderende wereld, maar vooral zelf bezig zijn met innovatie. Niemand weet wat de rol van de actuaris over 10 jaar is. Bestaat ‘de actuaris’ dan überhaupt nog? We’ll see…. Maar wat ik sowieso zie is een correlatie tussen winnaars, innovatie en actuarissen, ook al is de n te laag.
Deze blog is op persoonlijke titel geschreven.
[1] Dragons' Den is een televisieprogramma dat in vele landen wordt uitgezonden. In het programma krijgen beginnende ondernemers de mogelijkheid hun droom waar te maken door aan een jury hun plannen uiteen te zetten. In de beste ideeën wordt geld geïnvesteerd.