Onderliggend aan deze Griekse tragedie in Den Haag, was de roep om transparantie. Als iets niet openbaar kan worden gemaakt zal er wel iets te verbergen zijn, toch? We zijn met al die transparantie tot op heden maar weinig opgeschoten. Of zoals het NRC het zo mooi omschreef: “maak alles transparant en je ziet niets meer”.
Net als de overheid heeft ook de verzekeringssector in het verleden een flinke knauw in het imago gehad, mede veroorzaakt door de inmiddels beruchte beleggingsverzekeringen. Sindsdien is de hoeveelheid informatie, die verzekeraars met toezichthouders en publiek moeten delen, enorm toegenomen. Ook hier vanuit de overtuiging dat transparantie een onderliggend vertrouwensprobleem kan oplossen.
Als je zeker wilt zijn dat er nooit een kabinet komt,
is transparantie de oplossing.
Het gekke is dat er voor verzekeraars soms andere regels lijken te gelden dan voor andere sectoren, omdat het zou gaan om ‘complexe’ producten die veel geld kosten. Maar is dat wel terecht? Als ik bij een garage kom voor een onderhoudsbeurt aan mijn auto en de garagehouder zegt dat de aandrijfriem kapot is, moet ik hem maar op zijn blauwe ogen geloven. Mij ontbreekt de kennis om het advies te beoordelen: ook dit is complex en kost veel geld. Toch is de garagesector minder gereguleerd dan de verzekeringssector.
Natuurlijk moeten verzekeraars transparant zijn over wat de klant betaalt en krijgt. Maar de klant echt uitleggen hoe het product actuarieel in elkaar zit, is als de garagehouder die mij vraagt een blauwe overall aan te trekken en mee te kijken naar de versleten aandrijfriem. De SFCR-rapportage (Solvency and Financial Condition Report) is een prachtig document voor collega verzekeraars, maar de eerste polishouder die dat document vrijwillig leest moet ik nog tegenkomen. Deze vorm van transparantie zal dus niet helpen bij het herstel van vertrouwen.
Belangrijker dan transparantie is een eerlijk businessmodel voor alle stakeholders. Dan komt het vertrouwen vanzelf. Bij de kabinetsformatie in 2017 zei informateur Gerrit Zalm: “Als je zeker wilt zijn dat er nooit een kabinet komt, is transparantie de oplossing”. Laten we in de verzekeringssector transparantie dan ook niet als enige oplossing zien. Klantbelang vooropstellen is uiteindelijk de enige garantie voor een duurzame bedrijfsvoering. Als je dat alleen kan aantonen door het openbaar maken van dikke rapporten, ben je als verzekeraar waarschijnlijk op de verkeerde weg.
Deze blog is op persoonlijke titel geschreven.