Huh denk je? Wat een onzin. Innovatie associëren we met succesvolle start-ups. Jonge gasten die met disruptieve businessmodellen traditionele marktpartijen overbodig maken en de ouderlijke garage inruilen voor een hipkantoorpand.
Innovatie associëren we zeker niet met een fonkelnieuwe telefoon die je met brandwerende handschoenen moet opbergen in een doosje. Op zijn minst lachen we in ons vuistje om de sukkels van Samsung. Hoe kun je zo oliedom zijn?
Aangenomen dat de mislukking geen gevolg is van nalatigheid of sjoemelsoftware achtige praktijken, heeft Samsung gefaald omdat ze lef toonde en moedig buiten de gebaande paden traden. Samsung probeerde iets nieuws en faalde jammerlijk.
Zonder de durf om te falen is er geen innovatie.
Wat doet de verzekeringsindustrie eigenlijk aan innovatie? Wordt hier lef getoond? De laatste keer dat men het idee had vernieuwend bezig te zijn, werd de beleggingsverzekering bedacht. Dat was niet succesvol en had bovendien weinig met innoveren te maken. We moeten durven falen. Zonder de durf om te falen is er geen innovatie.
Innoveren is ook geen trucje. Het is mooi dat bestuurders van verzekeraars op pad gaan naar Silicon Valley het Walhalla van innovatie. Inspiratie op doen.
Maar dan kom je weer terug in datzelfde gebouw, met diezelfde organisatiestructuur en medewerkers en een hopeloos verouderd businessmodel. In zo’n omgeving innoveren wordt heel lastig, zo niet onmogelijk. Natuurlijk kun je projectruimtes inrichten en scrum en agile werken invoeren maar daarmee is het DNA van de organisatie nog niet aangepakt. Een vruchtbare bodem voor innovatie vereist een diepgaande wijziging van de organisatiestructuur maar ook de mensen die er werken, het businessmodel en de manier waarop je werkt. En dat kan tot succes leiden. Of niet maar dan heb je het tenminste geprobeerd.
Dus terwijl je je Samsung Galaxy Note 7 in het brandwerende doosje verpakt memoreer dan de wijze woorden van Thomas Edison: “I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.”
Deze blog is op persoonlijke titel geschreven.