Die potentiële klanten werden overspoeld met technische details en ingewikkelde terminologie. Het gevolg was dat niemand, behalve de insiders, snapte waar het product over ging waardoor de verkoop uiteindelijk niet van de grond kwam.
Twee jaar later lanceerde Apple haar iPod. Dezelfde techniek, maar dan prachtig gestileerd en simpel te gebruiken. Hun motto: “1.000 songs in your pocket”. Een succes was geboren en dat zonder uitputtende advertentiecampagne over de productdetails. Het was eenvoudig, duidelijk en aansprekend. De rest is geschiedenis.
Als we komen met antwoorden waarvan ons publiek denkt: “dat ik dat niet zelf bedacht heb”. Uiteindelijk zijn dat de oplossingen die geadopteerd worden en tot succes leiden.
Bovenstaand voorbeeld doet me enigszins denken aan mijn eigen beroepsgroep. Ook wij kunnen razend enthousiast worden over de inhoudelijke kant van ons vak en als ware probleemkrakers storten we ingewikkelde oplossingen over onze gesprekspartners uit. Maar of die gesprekpartners daar nu echt op zitten te wachten is de vraag?
Sinds een paar jaar worden de pensioen- en verzekeringsbranche geconfronteerd met grote uitdagingen. En als actuariële professionals zijn wij dé beroepsgroep om met passende oplossingen te komen. Hoe mooi zou het zijn als die dan ook nog verrassend eenvoudig zijn. Als we komen met antwoorden waarvan ons publiek denkt: “dat ik dat niet zelf bedacht heb”. Uiteindelijk zijn dat de oplossingen die geadopteerd worden en tot succes leiden.
Een prachtige opdracht dus: verrassend eenvoudige oplossingen vinden voor complexe problemen. Maar in de praktijk blijkt dit toch nog niet zo gemakkelijk te zijn. Alleen, er is geen alternatief. Anders worden we de “5GB mp3-player” van de branche, stof vangend in een hoekje. En dat laten we toch zeker niet gebeuren. Op naar “1.000 songs in your pocket”!
Deze blog is op persoonlijke titel geschreven.