VBDO gaf recentelijk aan dat het klimaatbeleid van pensioenfondsen onvoldoende blijft, maar dat verzekeraars nog slechter scoren. De Eerlijke Verzekeringswijzer, het IMVO convenant en diverse actiegroepen schetsen eenzelfde beeld: de buitenwacht is nog niet overtuigd.
Kortom: time to be good and tell it. In dit artikel drie tips voor verzekeraars inzake het rapporteren over duurzaamheid.
Tip 1: Weet wat je wilt meten
Om goed naar de buitenwereld te kunnen communiceren, moeten eerst de interne rapportages op orde zijn. Daarvoor moeten verzekeraars weten wat ze willen meten. Ervaring leert dat verzekeraars soms een bottom-up aanpak hanteren met betrekking tot duurzaamheidsrapportages. Er wordt gerapporteerd over ‘wat er toevallig zoal aan data beschikbaar is’. Die beschikbare data wijzigen echter constant en dus vormt zo’n bottom-up aanpak geen solide basis. Een ander gevolg is dat rapportages zich vooral richten op beleggen, en niet op andere aspecten. Bij verzekeraars die kiezen voor een top-down aanpak is het meten en rapporteren soms gemakkelijker. Daarbij vormen een helder ambitieniveau en duidelijke doelstellingen het uitgangspunt.
Enerzijds richt de figuur zich op duurzaamheidsambitie. De impact van de verzekeraar op de wereld. Daarbij spelen vragen als wie zijn wij als organisatie en welke thema’s vinden we echt belangrijk? Wensen we naast een financieel rendement ook een maatschappelijk rendement te behalen? En hoe denken onze klanten, stakeholders en eigenaren daarover? Echter ook de impact van de veranderende wereld op verzekeraars is van steeds groter belang. Toezichthouders leggen (terecht) meer nadruk op transitierisico’s, fysiek risico, social impact risico, etc. Tezamen leiden de duurzaamheidsambitie en duurzaamheidsrisico’s tot integrale doelstellingen en tolerantiegrenzen. Het rapporteren over duurzaamheid is dan uiteindelijk niet anders dan de traditionele financiële rapportages: stel een doel, maak een plan om dat doel te bereiken, en meet de voortgang. Dat begint dus met een helder doel.
Lees het hele artikel van Gijs Cremers verder onder Download.
Download
- Verzekeraars: Be good and tell it .pdf • 0,19 MB