Veel fundamentele vraagstukken, zoals de te hanteren rekenrente, schuift het kabinet namelijk door als onderdeel van de vernieuwing van het pensioenstelsel. Het kabinet ziet wel ruimte voor kleinere technische verbeteringen aan de haalbaarheidstoets, de reikwijdte van de beleidsdekkingsgraad en de reële dekkingsgraad. Minister Koolmees wil hierover overleggen met de sector. Dit artikel geeft daarvoor een voorzet.
Haalbaarheidstoets meer fondsspecifiek
De haalbaarheidstoets zet aan tot nadenken en tot overleg over de risicohouding van een pensioenfonds. Ook brengt het pensioenen voor
verschillende generaties in beeld. Dat helpt bij het nadenken over evenwichtige belangenafweging. Prima doelstellingen waar iedereen zich in kan vinden. Alleen laat de technische uitwerking ervan te wensen over.
Ik zie een aantal gebreken.
Ambitie fonds versus uitgangspunten toets. Het te berekenen
pensioenresultaat in de haalbaarheidstoets is gebaseerd op een
pensioen met volledige prijsinflatie. De ambitie van een pensioenfonds kan anders zijn. Maar de haalbaarheidstoets sluit daar dan
niet bij aan;Complex en onbetrouwbaar. Het pensioenresultaat is een complexe
risicomaat en bovendien doorgerekend in zeer complexe
modellen. Dit maakt de interpretatie lastig. Zeker ook omdat de
haalbaarheidstoets 60 jaar vooruit rekent. De toets doet daarbij
alsof er in de tussentijd niets gebeurt. De dekkingsgraden stijgen
tot duizenden procenten in die berekeningen. Die extreme
dekkingsgraden illustreren hoe ongeloofwaardig de uitkomsten
van de toets zijn;Duur. De uitvoering van de haalbaarheidstoets is bovendien relatief
duur. Dit komt de complexe modellen die ervoor nodig zijn, en
door de hoge mate van details die wordt vereist. Zo is er het
voorschrift tot het op deelnemersniveau meenemen van gemiste
indexatie op basis van prijsinflatie vanaf 1-1-2015. Wil een
pensioenfonds dit uitvoeren, dan is er hiervoor een aparte
schaduw-administratie nodig;Inconsistent. De door te rekenen economische scenario’s zijn niet in
lijn met de economische verwachtingen die een pensioenfonds
mag hanteren in het herstelplan. Door deze inconsistentie zijn de
resultaten van de haalbaarheidstoets niet bruikbaar bij de
beleidsafweging door het pensioenfonds.
Lees het hele artikel verder onder Download.
Download
- Voorzet voor verbeteringen van het Financieel Toetsingskader .pdf • 0,12 MB