Voorzet voor verbeteringen van het Financieel Toetsingskader

Kennisbank •

Het in 2015 aangepaste FTK is geëvalueerd. De evaluatie geeft volgens het kabinet geen aanleiding tot grote verbeteringen. Dat is niet heel verwonderlijk.

Voorzet voor verbeteringen van het Financieel Toetsingskader

Veel fundamentele vraagstukken, zoals de te hanteren rekenrente, schuift het kabinet namelijk door als onderdeel van de vernieuwing van het pensioenstelsel. Het kabinet ziet wel ruimte voor kleinere technische verbeteringen aan de haalbaarheidstoets, de reikwijdte van de beleidsdekkingsgraad en de reële dekkingsgraad. Minister Koolmees wil hierover overleggen met de sector. Dit artikel geeft daarvoor een voorzet.

Haalbaarheidstoets meer fondsspecifiek

De haalbaarheidstoets zet aan tot nadenken en tot overleg over de risicohouding van een pensioenfonds. Ook brengt het pensioenen voor
verschillende generaties in beeld. Dat helpt bij het nadenken over evenwichtige belangenafweging. Prima doelstellingen waar iedereen zich in kan vinden. Alleen laat de technische uitwerking ervan te wensen over.


Ik zie een aantal gebreken.

  • Ambitie fonds versus uitgangspunten toets. Het te berekenen
    pensioenresultaat in de haalbaarheidstoets is gebaseerd op een
    pensioen met volledige prijsinflatie. De ambitie van een pensioenfonds kan anders zijn. Maar de haalbaarheidstoets sluit daar dan
    niet bij aan;

  • Complex en onbetrouwbaar. Het pensioenresultaat is een complexe
    risicomaat en bovendien doorgerekend in zeer complexe
    modellen. Dit maakt de interpretatie lastig. Zeker ook omdat de
    haalbaarheidstoets 60 jaar vooruit rekent. De toets doet daarbij
    alsof er in de tussentijd niets gebeurt. De dekkingsgraden stijgen
    tot duizenden procenten in die berekeningen. Die extreme
    dekkingsgraden illustreren hoe ongeloofwaardig de uitkomsten
    van de toets zijn;

  • Duur. De uitvoering van de haalbaarheidstoets is bovendien relatief
    duur. Dit komt de complexe modellen die ervoor nodig zijn, en
    door de hoge mate van details die wordt vereist. Zo is er het
    voorschrift tot het op deelnemersniveau meenemen van gemiste
    indexatie op basis van prijsinflatie vanaf 1-1-2015. Wil een
    pensioenfonds dit uitvoeren, dan is er hiervoor een aparte
    schaduw-administratie nodig;

  • Inconsistent. De door te rekenen economische scenario’s zijn niet in
    lijn met de economische verwachtingen die een pensioenfonds
    mag hanteren in het herstelplan. Door deze inconsistentie zijn de
    resultaten van de haalbaarheidstoets niet bruikbaar bij de
    beleidsafweging door het pensioenfonds.

Lees het hele artikel verder onder Download.

    Over de auteur

    drs. Agnes Joseph AAG

    is actuaris AG en ALM-adviseur bij Achmea. Daarnaast pensioenfondsbestuurder, docent en lid van de Commissie Actuariaat van de Pensioenfederatie.