Van low tech naar high tech: de veranderde wereld van een schade

Kennisbank •

Het thema van deze editie van De Actuaris, ‘Verandering’, kan op heel veel verschillende manieren worden bekeken en dat zal ook door de andere auteurs zijn gedaan.

Van low tech naar high tech: de veranderde wereld van een schade

Voor mij zijn twee perspectieven van belang en mogelijk interessant voor de lezer: hoe is het schadeactuariaat waar ik nu zo’n 25 jaar in werkzaam ben veranderd, en wat heeft dat betekend voor mijn manier van werken.


Als ik benoem dat het in de tijd dat ik afstudeerde als econometrist niet zo makkelijk was om een baan te vinden, word ik meestal raar aangekeken. Nauwelijks nog voor te stellen dat dit zo veranderd is. Tegenwoordig hebben studerende quants meestal meerdere opties en kunnen er ook nog eisen worden gesteld, zoals eerst een lange vakantie voordat gestart wordt met de baan. Of, de work-life balance moet passend zijn bij de activiteiten in de vrijetijd, en bovendien is het ook fijn om niet alle dagen naar kantoor te hoeven komen.


In het jaar 2000 werd je geacht alle dagen op kantoor te komen. ’s Ochtends beginnen tussen 8 en 9, eindtijd precies 8 werkuren later. Inklokken hoorde er ook bij, er stonden regelmatig collega’s te wachten bij het uitklokken voordat ze weer naar huis gingen. Ook nauwelijks voor te stellen dat een mobiele telefoon of een laptop niet standaard bij de uitrusting van de actuaris hoorde. Op het werk stond een vaste telefoon en een computer op mijn eigen werkplek en een koffiedame kwam twee keer per dag langs om een kop (filter)koffie of thee te brengen.


Lees dit artikel verder onder Download.

Over de auteur

Helen Stijnen

Partner verzekeringspropositie bij Sprenkels.