Ketenmobiliteit op basis van de juiste vervoerswijzen is goed voor de stedelijke bereikbaarheid en duurzaamheid. We stelden Arjen ’t Hoen, plaatsvervangend directeur van het KiM, enkele vragen.
Welke maatregelen kunnen bijdragen aan de transitie naar meer
ketenmobiliteit?
“Allereerst: uit de KiM-studie 'Kenmerken van veelbelovende ketens' volgt dat het stimuleren van ketenverplaatsingen geen doel op zich is. Verplaatsingen met één duurzame vervoerwijze (unimodaal) zoals het reizen met enkel het OV, de (elektrische) fiets of lopend zijn ook beter voor stedelijke bereikbaarheid en duurzaamheid dan de (unimodale) autoverplaatsing. Het hangt dus van de situatie af of een ketenverplaatsing of een verplaatsing met één vervoerwijze het meest veelbelovende alternatief is.
Het aandeel ketenverplaatsingen in Nederland is ongeveer 4% (in 2017). Bij ongeveer 88% van de ketenverplaatsingen in Nederland wordt de langste afstand met een duurzame vervoerwijze (OV, fietsen of lopen) afgelegd. Dit zijn de meest veelbelovende ketenverplaatsingen vanuit het oogpunt van duurzaamheid en stedelijke bereikbaarheid.
Download
- Transitie naar meer ketenmobiliteit .pdf • 0,24 MB