Polissen verschillen vaak niet van elkaar

Kennisbank •

De consument die zich rond de jaarwisseling verdiept in zijn zorgverzekering, kan de indruk krijgen dat er een grote keuze is. In werkelijkheid hebben de vier grote zorgverzekeraars met een groot aantal verschillende merken 85% van de markt in handen.

Polissen verschillen vaak niet van elkaar

“We maken ons niet zo zeer zorgen over de omvang van die grote partijen, maar over de beperkte keuzevrijheid voor de consument. Ruim vijftig verschillende polissen lijkt veel, maar ze verschillen vaak niet erg van elkaar.”

Karina Raaijmakers is sinds een jaar directeur toezicht en handhaving bij de Nederlandse Zorgautoriteit, de instantie die (mede) verantwoordelijk is voor toegankelijkheid, betaalbaarheid en kwaliteit van de Nederlandse zorg. Zorgverzekeraars vervullen daarbij een spilfunctie. Door de beste zorg tegen de scherpste prijs te contracteren, moeten zij ervoor zorgen dat de Nederlandse verzekerde goede en betaalbare zorg krijgt en dat goede, efficiënte en innovatieve zorgaanbieders worden beloond voor hun prestaties.

Dat is de theorie. De praktijk is weerbarstig. Ondanks hun omvang slagen de verzekeraars er maar mondjesmaat in de hun toegedachte rol te vervullen. Daar zijn redenen voor. Kwaliteit en kosten van zorg zijn soms moeilijk te definiëren. De dekking van de basisverzekering ligt vast. Uitsluiting van bepaalde aanbieders in het verzekeringspakket stuit per definitie op politieke en maatschappelijke bezwaren. En de verzekerde, die via zijn verzekering de keuze moet maken voor de zorg die het beste bij hem past, heeft vaak te weinig informatie en geduld voor een optimale keuze.

Lees dit interview verder onder Download.

Over de auteur

André de Vos

Freelance journalist en gespecialiseerd in economie en financiën. ‘Hij schrijft achtergrondverhalen, interviews, reportages, opiniestukken en nieuwsberichten voor diverse media.