Pandemie en InsurTechs zorgen voor een nieuw normaal

Kennisbank •

De COVID-19 pandemie heeft geleid tot een vrijwel stilliggende economie en de roep om een nieuw normaal. Het nieuwe normaal zal anders zijn dan we gewend waren tot 12 maart 2020.

Pandemie en InsurTechs zorgen voor een nieuw normaal

InsurTechs met oplossingen waarbij klantbeleving op nummer 1 staat, rammelen aan de poorten van de bestuurskamers van verzekeraars. De traditionele Pavlovreactie van verzekeraars door producten alleen te ‘vernieuwen’ via apps, websites of andere informatie opties zal onvoldoende blijken. Het adagium voor verzekeraars in het nieuwe normaal van de nabije toekomst zal zijn: veranderen of veranderd worden; een rol spelen of uitgespeeld zijn.

 

Tegenwoordig wordt de verzekeringsmarkt gedomineerd door grote nationale merken met verouderde productlijnen die in decennia niet substantieel zijn geëvolueerd. Dit kan komen doordat de regelgeving na 2008 heel erg risicoavers is geworden met een nadruk op compliance. Historisch gezien suggereren stagnaties dat ook dit een sector is die rijp is om te worden verstoord. Sommige verzekeraars zijn er door operational excellence in geslaagd de diensten en producten tegen lagere kosten te produceren. Maar een snel veranderende wereld confronteert de nationale merken met het feit dat ze op de lange termijn niet kunnen overleven door dezelfde dingen te blijven doen. Er diende zich voor de pandemie al een ontwikkeling aan die verandering teweeg zou brengen. Dit is de platformeconomie. De platformeconomie ontwikkelt zich razendsnel en de verzekeraars hebben aantoonbaar moeite zich daaraan aan te passen. InsurTechs vullen nu al enkele gaten op. Het is daarom zaak voor bestaande nationale merken om aanpassingsvermogen te omarmen.

Over de auteur

Dr. Arie Slottje MBA

is Senior Partner Business Valuation International London, toezichthouder en coach diverse Start-ups.