Streng toezicht en het karakter van een verzekering maken dit minder eenvoudig dan voor bijvoorbeeld productiebedrijven en bij iedere nieuwe hype lijkt de verzekeringsindustrie beperkt te bewegen. Toch rammelen deze keer weer nieuwe partijen in de verzekeringsindustrie aan de deur. Een echte doorbraak hebben zij nog niet kunnen forceren, maar snelle innovatie en de ontwikkeling van AI verhogen de kansen op disruptie. Welke kant gaat het deze keer op met de industrie?
INNOVATIEVE DISRUPTIE
Innovatie kan betrekking hebben op het verbeteren van producten, het productieproces, het benaderen van markten, de organisatie, of het ontwikkelen van nieuwe concepten. Verzekeraars werken in het algemeen hard aan innovatie. Het behoeft geen betoog dat de bestaande producten en diensten in de bestaande markten continu verbeterd moeten worden om de concurrentie voor te zijn en te blijven. Disruptie door innovatie is een fenomeen dat bijzondere aandacht behoeft. Een beroemd voorbeeld van innovatieve disruptie is de ontwikkeling van de digitale fotocamera. De R&D-afdeling van Kodak had er reeds aan gewerkt, maar Kodak vreesde de kannibalisatie van haar bestaande product en investeerde niet verder in de digitale camera. Het vervolg is bekend.
Lees dit artikel verder onder Download.
Download
- Innovatieve disruptie in de verzekeringsindustrie .pdf • 0,32 MB