De opinie van Ebbe Negenman

Kennisbank •

‘Het gaat om de digitale én de menselijke kant’. Digitaal en tóch de klant centraal. Daar gaat het bij bankieren om, zegt CRO Ebbe Negenman van Knab, de Aegon-dochter die zichzelf in 2012 lanceerde als ‘de bank die het anders doet’. In hoeverre geldt dat laatste nog steeds? En wat valt er te leren van banken?

De opinie van Ebbe Negenman

Een gesprek over onder andere de wet van de remmende voorsprong, lage rentes en een beetje Darwin. “Je moet je voortdurend aanpassen, wil je overleven.”

 

Adam Smith Building (2002), bedrijfsverzamelgebouw aan de hoofdstedelijke Thomas R. Malthusstraat. Veel glas en daglicht, overweldigende hal met atrium, loopbruggen, café en restaurant. Het is even zoeken naar de bank die het anders doet. Geen neon of grote letters als gids. Etage 2 en 3 in de hoogbouw van dertien verdiepingen. Geen gedistingeerde ontvangstdames in bedrijfstenue, maar een receptioniste die zelf een kopje koffie brengt. Moderne meubels met Scandinavische look, lange wachttafel met wat gedrapeerde magazines, jonge mensen in jeans en casual shirts. Geen pak, de interviewer (66) is duidelijk overdressed. Of toch niet, want daar is Ebbe Negeman (50). Zonder strop, dat weer wel.

Opgeruimd, open, alert en gulle lach: “Ik had zo’n twintig jaar lang als riskmanager met veel plezier gewerkt bij de oude banken. Medio 2017 koos ik bewust voor Knab. Ik zie namelijk veel innovaties om mij heen. Knab loopt hierin voorop. Daar wil ik graag bij zijn.” 

Knab richt zich vooral op particulieren, zzp’ers en kleine ondernemers. Zij krijgen voor een vast bedrag per maand een pakket aan financiële diensten. Wat is er in de kern bij Knab anders dan bij traditionele banken?

“Wij stellen de klant écht centraal. De K van Knab en klant voorop. Boven, in onze bar hangt een spreuk van medeoprichter René Frijters. ‘Er zijn al voldoende banken die zichzelf voorop plaatsen. Ik wilde een bank die de klant centraal stelt.’ Dat vind ik heel motiverend.” 

Ik ken geen bedrijf dat niet zegt de klant voorop te stellen.

“Hier is het echt zo, het is doorleefd.”

Waar uit zich dat in?

“Indien nodig bevelen we bijvoorbeeld een product aan dat wij niet hebben maar een concurrerende partij wél. Hoewel we geen ideële instelling zijn en onze aandeelhouders rendement willen zien, staat onze winstgevendheid niet voorop. Het gaat er niet om zoveel mogelijk producten te verkopen. We denken echt met de klant mee.”

Lees het hele interview met Ebbe Negenman verder onder Download.

Download

Over de auteur

Paul Jurriëns

is freelance journalist en schrijft al vele jaren voor De Actuaris.