Actuariële competenties ontwikkelen met case-based learning

Kennisbank •

In sommige beroepen houd je jezelf bezig met de ontwikkelingen van artificiële intelligentie, en in andere beroepen verdiep je jezelf in de gevolgen van klimaatverandering.

Actuariële competenties ontwikkelen met case-based learning

In sommige beroepen ontwikkel je nieuwe producten om maatschappelijke problemen op te lossen, en in andere beroepen geef je financieel advies op basis van complexe wiskundige modellen. En dan is er nog de actuaris. Die wordt geacht al deze verschillende kennisgebieden en vaardigheden te beheersen op academisch en op executive niveau. Dit vraagt het nodige van een opleiding tot actuaris. Hoe wordt ervoor gezorgd dat iemand niet alleen diepgaande kennis ontwikkelt, maar ook de competenties om deze toe te passen in de praktijk?


In de Executive Master of Actuarial Science (EMAS) aan het Actuarieel Instituut wordt hiertoe case-based learning ingezet. In dit artikel bespreken we enkele wetenschappelijke inzichten achter activerend onderwijs en geven we concrete voorbeelden van case-based learning in de actuariële opleiding.


Lees dit artikel verder onder Download.

Over de auteur

dr. Koos Gubbels AAG

Academic Director van de Executive Master of Actuarial Science (EMAS) aan het Actuarieel Instituut, actuaris bij Achmea en onderzoeker aan de Universiteit van Tilburg.