De oncomfortabele toekomst van de pricing actuaris

Kennisbank •
Rick de Jager, Jurjen Boog MSc AAG

Net zoals de economie zich aanpast aan de grillen van deze bijzondere tijd, hebben ook verzekeraars te maken te maken met vernieuwing en moeten ze zichzelf opnieuw uitvinden.

De oncomfortabele toekomst van de pricing actuaris

Polishouders verwachten hetzelfde gemak en beleving als bij online shoppen,
de mobiliteitswens van de samenleving verschuift – gevoed door de noodzaak van duurzaamheid, gemak en versneld door Covid19 -, dankzij transparantie is de concurrentie nu heviger dan ooit en InsurTechs
dienen zich aan als partner of concurrentie. Intussen wordt continu een goudmijn aan data gegenereerd, en is de vraag hoe verzekeraars deze data kunnen benutten.


Te midden van deze veranderingen moeten verzekeraars een strategie
kiezen om relevant te blijven. Deze ontwikkelingen hebben een
gigantisch effect op de product- en prijspositionering van schadeverzekeraars. Dit artikel beschrijft de belangrijkste trends, om
vervolgens de mogelijke toekomstige strategieën voor verzekeraars
uiteen te zetten. Uiteindelijk gaan we in op de vraag hoe de actuaris op
deze ontwikkelingen kan reageren, en welke instrumenten nodig zijn
om verzekeringen zo effectief mogelijk bij de klantwens aan te laten
sluiten.