De impact van AI op het verzekeringslandschap

Kennisbank •

‘De afgelopen 10 jaar is het verzekeringslandschap meer veranderd dan in de 77 jaar daarvoor’, erkent Tom Wilson, de CEO van Allstate Corp. In een interview met Fortune in september 2018 vertelt hij dat een verzekeraar een customer focused data company is geworden.

De impact van AI op het verzekeringslandschap

Deze transitie is te verklaren door de ontwikkelingen op computertechnisch, digitaal en data vlak. Waar in de vorige eeuw de tussenpersoon dé manier was voor particulieren om een verzekering af te sluiten, gaat dat nu voornamelijk digitaal. Deze ontwikkeling zet zich inmiddels ook door naar de zakelijke markt.

Hoewel de verzekeringssector niet bekend staat als een dynamische, innovatieve industrie is er wel degelijk een stormachtige ontwikkeling. In het schadedomein is een trend van enorme downsizing in termen van fte’s binnen verzekeringsconcerns zichtbaar, zonder dat daar een afname van de behoefte aan verzekeringen tegenover staat. De industrie is in de periode 2008 – 2015 in termen van fte’s 15% gekrompen, terwijl de productie van polissen met 3% toenam.

Digitalisering en de traditionele automatisering spelen hierin natuurlijk een belangrijke rol, maar ook Artificial Intelligence (AI) wordt steeds belangrijker. Zo ontwikkelen verzekeringsmaatschappijen software, systemen en infrastructuur die steeds meer stappen in het verzekeringsproces overnemen die tot voorheen afhankelijk waren van menselijke handelingen. AI is na digitaal dan ook de volgende gamechanger voor het verzekeringsdomein en zal voor een nieuwe transformatie zorgen.

Lees het hele artikel verder onder Download.

Over de auteur

Hylke Niermeijer MSc

is Practice Lead Data Analytics bij Triple A Risck Finance.